پایین بودن سطح تستوسترون می تواند دلیلی برای نرخ بالاتر مرگ ناشی از کووید 19 در مردان نسبت به زنان باشد

18مه 2020 - تحقیقات جدید نشان می دهد مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند و به  COVID-19 مبتلا شده اند، احتمال بیشتری دارد که جان خود را از دست بدهند.

دانشمندان آلمانی در حال بررسی این موضوع هستند که چرا آمارهای جهانی مرگ و میر نشان می دهد که مردان در نتیجه COVID-19 بیشتر از زنان می میرند و آیا سطح تستوسترون - هورمون جنسی مردانه که به نظارت بر پاسخ ایمنی بدن کمک می کند – در این موضوع نقش دارد؟

محققان با مطالعه ی 45 بیمار مبتلا به COVID-19 که در بخش مراقبت های ویژه ی مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپدنورف پذیرفته شده بودند، علت آسیب پذیر بودن بیشتر مردان نسبت به زنان را در برابر این ویروس بررسی کردند.

از این گروه که متشکل از 35 مرد و 10 زن بود، نه مرد و سه زن جان باختند. هفت نفر از بیماران به اکسیژن نیاز داشتند و 33 نفر دیگر به دستگاه ونتیلاتور نیاز داشتند.

بیش از دو سوم مردان (68.6 درصد) میزان تستوسترون پایینی داشتند، در حالی که در 60 درصد از بیماران زن، سطح تستوسترون بالا رفته بود.

دانشمندان در حال کار بر روی نظریه ای بودند که نشان می دهد سطح پایین این مولکول سیگنالینگ(تستسترون) در مردان می تواند بر توانایی بدن برای مقابله ی موفق با یک عامل بیماری زا تأثیر منفی بگذارد. این موضوع می تواند منجر به "طوفان سیتوکین" شود، که یک بیماری التهابی ناشی از یک سیستم ایمنی بیش فعال است.

این واکنش شدید هومئوستاتیک در بسیاری از بیماران مبتلا به COVID-19 گزارش شده است و می تواند منجر به آسیب شدید ریه و سندرم پریشانی حاد تنفسی(ARDS) شود.

در این مطالعه، که هنوز مورد داوری متخصصان در ژورنالهای علمی قرار نگرفته است، دانشمندان نتیجه گیری نمودند: در طول همه گیری کووید- 19 در سراسر جهان، بارها گزارش شد که مردان مبتلا به Covid-19 در مقایسه با زنان و مستقل از سن، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد عوارض شدید و حتی کشنده هستند. بنابراین، درک این مسئله که چرا مردان بیشتر از زنان در اثر Covid-19  جان خود را از دست می دهند، به یک موضوع بسیار مهم تبدیل شده است.

پروفسور گابریل، که در این تحقیق شرکت داشت، افزود: در مردانی که سطح تستوسترون طبیعی دارند، طوفان سیتوکین ایجاد نمی شود و بنابراین احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/05/low-testosterone-levels-could-be-the-reason-more-men-are-dying-of-covid-19-than-women.html